• Bruken av summativ og formativ vurdering 

      Volden, Sigrid (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven har jeg valgt å se på vurdering i samfunnsfag. Herunder har jeg gjort en kvalitativ undersøkelse, der jeg har intervjuet fem lærere som underviser i samfunnsfag i grunnskolen. Målet med denne oppgaven er ...
    • Danning i opptakten til en ny læreplan 

      Holm, Øyvind Sigtbakken (Bachelor thesis, 2019)
      I denne analysen belyser jeg hvordan danning kommer til uttrykk i NOU 2015: 8 og kjerneelementer i faget samfunnsfag for grunnskolen. Ved å redegjøre for danningsteori med bakgrunn i blant annet Jon Hellesnes sin veletablerte ...
    • Elevers tanker om egen deltakelse i politiske valg 

      Vaag, Andreas Bergdal (Bachelor thesis, 2021)
      I denne FoU-oppgaven har jeg belyst problemstillingen «Hva tenker elever på 10. trinn om sin egen politiske deltakelse i valg?». Jeg har denne våren vært i praksis på 10. trinn, og har i den sammenheng samlet inn data fra ...
    • Femteklassingers opplevelser av nyheter gjennom NRK Supernytt 

      Bjørnerud, Marina Røer (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven belyses problemstillingen; hvordan opplever fire femteklassinger nyheter, formidlet gjennom NRK Supernytt? For å bistå i besvarelsen tilhører fire underspørsmål som dreier seg om barnas forståelse av ...
    • Folk eller fag? Samfunnsfaglærernes motivasjon for faglig utvikling. 

      Larsen, Viktoria Nordstrøm (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til mer innsikt i lærernes motivasjon for faglig utvikling, og dermed bidra til kunnskap om hvordan man kan styrke denne motivasjonen. Fokuset er spesielt rettet mot samfunnsfaglærere. ...
    • Forebygging av fordommer i skolen. 

      Ehrnst, Sivert Bøe (Master thesis, 2023)
      De 10 siste årene har skolen fått et spesielt ansvar for å arbeide mot fordommer (Lindhardt & Ravneberg, 2021). Dette er belyst i diverse handlingsplaner, og regjeringens utlysning av forskning tilknyttet fordommer i skolen. ...
    • Hvilke medborgere utdanner vi? En analyse av demokrati og medborgerskap i lærebokserien Refleks 1-6. 

      Østraat, Ingrid (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ lærebokanalyse av Gyldendals læreverk i samfunnsfag for barnetrinnet, Refleks 1-6, da boka for syvendetrinn ikke er publisert enda. Refleks er skrevet med utgangspunkt i ...
    • Hvilke tanker og didaktiske refleksjoner har lærere angående bruken av film på ungdomsskolen og hvordan burde man benytte seg av film som læringsverktøy. 

      Blix, Sigmund (Bachelor thesis, 2021)
      I dette forskningsprosjektet har jeg tatt for meg problemstillingen: Hvilke tanker og didaktiske refleksjoner har lærere angående bruken av film på ungdomsskolen og hvordan burde man benytte seg av film som læringsverktøy. For ...
    • Klimaundervisning i skolen 

      Blix, Sigmund (Master thesis, 2023)
      Denne studien er en innholdsanalyse av elevtekster som er skrevet av elever på 10. trinn. Temaet for denne studien er elever sitt forhold til klimautfordringer og deres forståelse av hvordan de kan være med på å påvirke ...
    • Korleis har undervisninga på teiknspråk i grunnopplæringa endra seg frå 1825 til 1997 i Noreg 

      Wiik, Eirin Renate Reite (Bachelor thesis, 2021)
      I denne artikkelen skal eg svare på problemstillinga “Korleis har undervisninga på teiknspråk i grunnopplæringa endra seg frå 1825 til 1997 i Noreg”. Eg har tatt i bruk ein kvalitativ analyse av tekst for å svare på denne ...
    • Krisepedagogikk: Bruken av skremmende og ufiltrerte nyheter i undervisning 

      Dalby, Hanne Mostervik (Bachelor thesis, 2019)
      Hvordan snakker man med unge elever om krisepregede hendelser? I denne oppgaven har jeg brukt kvalitative intervju for å se nærmere på hvordan et utvalg norske lærere håndterer krisepregede hendelser i sin undervisning. ...
    • Kritisk tenkning i samfunnsfag 

      Bentzen, Ulrik Olai (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven omhandler kritisk tenkning i samfunnsfaget. I skolens styringsdokumenter fremstilles kritisk tenkning som et sentralt begrep. Det ble presisert i stortingsmeldingen om fornyelse av kunnskapsløftet fra 2016, ...
    • Lærernes utdanning og kunnskap, og deres holdninger til undervisning av samfunnskunnskap i et kritisk danningsperspektiv 

      Lie, Tove Grete (Doctoral theses at NTNU;2017:27, Doctoral thesis, 2017)
      Sammendrag Drivkraften bak dette avhandlingsarbeidet har vært å bidra med kunnskap som kan føre til en bedre forvaltning av samfunnskunnskapens tema i grunnskolen. Det blir særlig argumentert for å ivareta det kritisk ...
    • Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education 

      Røkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna; Humphrey, Kristoffer; Gjøvik, Øistein; Letnes, Mari-Ann (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This study examines teacher educators’ experiences with a professional development program—the Digitalization of Primary and Lower Secondary School Teacher Education (DigGiLU) project—offered at a Norwegian teacher education ...
    • Ungdommens tilnærming til kritisk lesing av nyheter på nett. 

      Ness, Bård Stølan (Bachelor thesis, 2019)
      I en moderne verden hvor medielandskapet har en langt større kommersielle karakter enn det hadde før, har det aldri vært viktigere å evne å kritisk vurdere det man leser på nett. Tidligere forskning viser at spesielt ungdom ...
    • Ungdoms forhold til nyheter i dagens mediesamfunn 

      Boge, Ragnhild Beate (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven skal prøve å belyse noen sider ved ungdoms forhold til nyheter. På bakgrunn av den raske teknologiske utviklingen de siste årene har vi fått en økt globalisering. Denne utviklingen har også gjort at dagens ...